EFOP-5.2.2-17-2017-00117
A közművelődés szerepe az élethosszig tartó tanulásban
MŰHELYMUNKA
EMLÉKEZTETŐ
Időpont: 2018. július 20.
Téma: közművelődési szervezeteket érintő szakpolitikai intézkedések az egyes országokban
Előző műhelymunkánk során áttekintettük az egyes országok demográfiai helyzetét, valamint a felnőttképzés helyzetét, az élethosszig tartó tanulás stratégiáját.
Mai műhelymunkánkon a családi értékeke szerepét vizsgáljuk meg a generációk közötti tudásátadásban.
A műhelymunkán történt szakmai megbeszélés során az alábbi következtetéseket fogalmaztuk meg általános érvénnyel:
- Az egyéni, személyes tudás fontos eleme a meghitt, személyközi, nem nyilvános családi tudás. A generációk közötti tudás áramlásában a család szociális szerepe a meghatározó, miközben maga a család is átalakuláson megy keresztül.
- A tudás megszerzésében a szocializáció jelentős szereppel bírhat, a szocializáció és a tapasztalati tudás révén az egyéni tudás elemei változtathatók.
- Tudásnak az információ értelmezett, szubjektív formáját nevezzük, mely magában foglalja annak alkalmazási és felhasználási képességét is.
Megvitattuk az egyes generációk jellemzőit, mivel a különböző életkori csoportok eltérő attitűdökkel, magatartással, elvárásokkal, szokásokkal és jellemzőkkel rendelkeznek.
Baby boom-hoz tartózók (1946-1964 között születettek) | X Generáció (1965-1980) | Y Generáció (1981-2000) | |
Kulcskompetenciák | optimizmus, bevonódás | rajongás, informalitás | realizmus, bizalom, csoporthoz tartozás |
Család | Széthullott | kulcsosgyerek | családegyesítés |
Oktatás/képzés | születési jogon | célirányosan | drága |
Kommunikáció, média | nyomógombos telefon | mobiltelefon | internet, videó, chat |
Pénzkezelés | vásárolj most, fizess később | óvatos, spórolós | keress, hogy költhess! |
Az Y generációhoz tartozók sok esetben nem követik a családi mintát, új utakat keresnek, nyitottabbak, fontos számukra az önmegvalósítás. Ennek ellenére vagy ezek mellett fontos érték számukra a család, bár a családalapítás kérdése egyre későbbre tolódik.
A ma már nyugdíjas korosztály igyekszik felzárkózni a fiatalabbakhoz, leginkább az információ-technológiai kérdésekben. Egyre többen vásárolnak okos-eszközöket és szeretnék megtanulni azok használatát.
Ez alapján már nem csak az idősebbek tudják átadni a tudásukat, tapasztalatukat, hanem a fiatalabbak is segíthetik az idősebbeket.
Malamidesz Szilvia
intézményvezető