Műhelymunka 2018. július 20.

EFOP-5.2.2-17-2017-00117

A közművelődés szerepe az élethosszig tartó tanulásban

 

MŰHELYMUNKA

EMLÉKEZTETŐ

Időpont: 2018. július 20.

 

Téma: közművelődési szervezeteket érintő szakpolitikai intézkedések az egyes országokban

 

Előző műhelymunkánk során áttekintettük az egyes országok demográfiai helyzetét, valamint a felnőttképzés helyzetét, az élethosszig tartó tanulás stratégiáját.

Mai műhelymunkánkon a családi értékeke szerepét vizsgáljuk meg a generációk közötti tudásátadásban.

 

A műhelymunkán történt szakmai megbeszélés során az alábbi következtetéseket fogalmaztuk meg általános érvénnyel:

  • Az egyéni, személyes tudás fontos eleme a meghitt, személyközi, nem nyilvános családi tudás. A generációk közötti tudás áramlásában a család szociális szerepe a meghatározó, miközben maga a család is átalakuláson megy keresztül.
  • A tudás megszerzésében a szocializáció jelentős szereppel bírhat, a szocializáció és a tapasztalati tudás révén az egyéni tudás elemei változtathatók.
  • Tudásnak az információ értelmezett, szubjektív formáját nevezzük, mely magában foglalja annak alkalmazási és felhasználási képességét is.

Megvitattuk az egyes generációk jellemzőit, mivel a különböző életkori csoportok eltérő attitűdökkel, magatartással, elvárásokkal, szokásokkal és jellemzőkkel rendelkeznek.

  Baby boom-hoz tartózók (1946-1964 között születettek) X Generáció (1965-1980) Y Generáció (1981-2000)
Kulcskompetenciák optimizmus, bevonódás rajongás, informalitás realizmus, bizalom, csoporthoz tartozás
Család Széthullott kulcsosgyerek családegyesítés
Oktatás/képzés születési jogon célirányosan drága
Kommunikáció, média nyomógombos telefon mobiltelefon internet, videó, chat
Pénzkezelés vásárolj most, fizess később óvatos, spórolós keress, hogy költhess!

 

Az Y generációhoz tartozók sok esetben nem követik a családi mintát, új utakat keresnek, nyitottabbak, fontos számukra az önmegvalósítás. Ennek ellenére vagy ezek mellett fontos érték számukra a család, bár a családalapítás kérdése egyre későbbre tolódik.

A ma már nyugdíjas korosztály igyekszik felzárkózni a fiatalabbakhoz, leginkább az információ-technológiai kérdésekben. Egyre többen vásárolnak okos-eszközöket és szeretnék megtanulni azok használatát.

Ez alapján már nem csak az idősebbek tudják átadni a tudásukat, tapasztalatukat, hanem a fiatalabbak is segíthetik az idősebbeket.

 

 

 

Malamidesz Szilvia

intézményvezető

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.