EFOP-5.2.2-17-2017-00117
A közművelődés szerepe az élethosszig tartó tanulásban
MŰHELYMUNKA 4.
EMLÉKEZTETŐ
Időpont: szeptember 23.
Téma: Az élethosszig tartó tanulás jelentősége
Jelen lévő partnerek:
Tövishát Kulturális Társaság (Románia)
Kárpátaljai Magyar Nagycsaládosok Egyesülete (Ukrajna)
Vezető szakértő: Szilágyi Tímea
Az előző műhelymunka során áttekintettük mit jelent az élethosszig tartó tanulás, valamint melyik országban mekkora a munkanélküliség, illetve kik azok, akik könnyebben el tudnak helyezkedni a munkaerőpiacon.
Jelen műhelymunka témája az élethosszig tartó tanulás koncepciója a felnőttképzésben volt.
A felnőttképzés célja és az élethosszig tartó tanulás kapcsolódási pontjai:
A pedagógiai törekvés elsődleges célja az emberek cselekvőképességének megteremtése és megtartása, tehát az aktív polgár eszményének megvalósítása. Ez vonatkozik a felnőttképzésre is. A felnőttoktatás pótló és továbbképző feladatokat lát el. A felnőtt képzésnél elsősorban a közoktatási rendszer hiányosságainak ellensúlyozása áll az előtérben. A közoktatás nem látja el a személyiségfejlesztést, a társadalmi normák átadását és általuk az egyén beilleszkedésének elősegítését a társadalomba, és nem segíti az igazságosabb szelekciót sem.
A mai iskolarendszer a társadalmi esélyegyenlőség megteremtése helyett konzerválja és újrateremti az egyenlőtlenséget. Emiatt még fontosabbá vált a felnőttoktatási rendszer kompenzációs szerepe és az ún. második esély biztosítására irányuló felelőssége. Míg a második esély elsősorban a munkaerőpiaci előrehaladás lehetőségéről szól, kvázi az egzisztenciális jobbulást, a kulturális státus és az életmód változásait, a társadalom presztízshierarchiájában.
A társadalmi, politikai, gazdasági, tudományos és technológiai fejlődés hatására felgyorsult a gazdasági és a szociális változások sebessége. Ennek megfelelően a munkaerőpiac is fordulatszerű változásokon esett át: a társadalmi és a gazdasági élet csaknem minden területén rendszeres áttanulás vált szükségessé, még ott is, ahol a foglalkozási keretek azonosak maradtak. Ezért a tanulás élethosszig tartó feladattá vált.
Az élethosszig tartó tanulás főbb okai, globalizáció, európai integráció, gazdaságpolitikai orientáció. Továbbá az önállóan irányított tanulás, valamint a nem formális és az informális tanulás középpontba helyezése.
A felnőttek szakmai továbbképzésének célja:
- fel kell zárkózni a műszaki, gazdasági fejlődéshez;
- lépést kell tartani a tudomány és technika eredményeivel;
- fel kell készülni minden területen a műszaki fejlődés eredményeinek fogadására, elsajátítására.
Az ember mindig belső motiváció alapján tanul. Ezért nincs szükség különösebb ösztönzési stratégiákra, elég, ha a különféle tanulási lehetőségekről informálják az érdeklődőket.
A nem tanuló felnőttek motiválása ennél sokkal bonyolultabb feladat. A nem tanulásnak fő okai: az életkor, a pénzügyi nehézségek és az időhiány. Ezért az erre a csoportra vonatkozó ösztönzési stratégiák magukban foglalják a szükséges feltételek biztosítását, valamint az önmagukat a tanuláshoz öregnek gondoló felnőttek szemléletének megváltoztatását. Természetesen a nem tanuló felnőttek a különféle képzési programokba való bevonásának gyakorlati megvalósítása ennél sokkal összetettebb és bonyolultabb. A felnőttképzésben való részvétel vagy nem részvétel okai mindig az adott ország szociális-kulturális összefüggéseiben keresendők.
Gabányi Ferenc
szakmai munkatárs