Közösségek szerepe az életen át tartó tanulásban III.
Fontos azonban megteremteni azt a hátteret, amiben ezek a közösségek és az őket alkotó egyének részben fejlődhetnek, részben továbbadhatják, bemutathatják az eredményeiket.
A hagyományápolás, nemzeti identitás őrzése, a saját kultúrához való kapcsolódás lehetőségének biztosítása az egyik legfontosabb feladata a közművelődésnek.
Ennek érdekében meg kell teremteni azokat a megoldásokat, amelyek segítségével úgy a hazai, mint a határon átnyúló együttműködés megvalósulhat az egyes hagyományőrző közösségek között. Természetesen nem csak az anyaország és a határon túli közösségek közötti kapcsolatok, hanem a különböző országokban működő határon túli közösségek egymás közötti együttműködése is támogatandó.
Támogatási rendszer (pályázatok, normatívák, adományok, támogatók stb.)
Adatbázis: kereshető adatbázis a hagyományőrzők, művészek, öntevékeny és érdeklődésen alapuló csoportok elérhetőségével
A nagyobb egység mellett kiemelkedő jelentőséggel bír a lokális, egyedi jegyekkel rendelkező, unikális hagyományok megőrzése, az örökséget őrző specialisták tudásának védelme.
Meg kell teremteni azokat a fórumokat, ahol a más kultúrákkal való együttélés békés, pozitív példáját teremtik meg közös erőfeszítéssel: Közös bemutatkozások, vendégségek, cserekapcsolatok, partnerség.
Kismesterségek szerepeljenek az életen át tartó tanulás képzési kínálatában is, hiszen ezek teszik lehetővé azt, hogy egyrészt a képzés professzionális szintre emelkedjen, azaz, a hobbyból gyakorolt tevékenység fölé emelkedjen. Ezek gazdasági szempontból is előnyösek, hiszen családok megélhetését is biztosíthatják, ugyanakkor a kiemelkedő mesterek munkáinak rendkívüli országimázs javító szerepük is lehet.