Közösségi szerepvállalás, közösségszervezés II.
- A nagyobb (pl, óvodás,általános iskolás) gyermekek leggyakrabban szintén a családdal, illetve az oktatási intézmény szervezésében érkeznek a közművelődésbe. Számukra a korosztályos programok szervezése szükséges, amely kiegészíti az iskola által kínált szolgáltatásokat. Nagyobb gyermekekkel érkezők részére például gyermekjátszó foglalkozást lehet biztosítani, amíg a szülő/nagyszülő a szolgáltatást igénybe veszi. A tanulás élménnyé tétele, illetve a különböző szakkörök, hobbyk szervezése tartozik ide, melyeknek úgy az infrastrukturális, mint a szakmai feltételeit a közművelődésben kell megteremteni.
- A fiatal korosztály számára a kortárs kapcsolatok megélése mellett pl. a nyelvvizsgára való felkészülés, illetve az egyes szakmák megismerése, a felzárkóztatás támogatása lehet vonzó, ugyanakkor sok esetben ők is meghatározó szerepet játszanak az egyes hagyományőrző közösségekben. Ezek szakmai és infrastrukturális feltételeit is meg kell teremteni.
- Az életen át tartó tanulás keretében olyan programokat kell szervezni, amelyek a modern technikák, eszközök használatát lehetővé teszik az idős korosztály számára. Ezt a fajta tudásátadást a generációk között családon belül, vagy pedig középiskolai közösségi szolgálat keretében is lehetővé kell tenni: tehát ezen a téren meg kell vizsgálni, hogy az önkéntesek hogyan vonhatók be a folyamatba.