Tanulmányút Miskolc 2018.09. 27-28.

EFOP-5.2.2-17-2017-00117

A közművelődési szerepe az élethosszig tartó tanulásban

 

3. tanulmányút beszámoló

 

  1. szeptember 27-28-ára szerveztük meg soron következő, 3. tanulmányutunkat Miskolcra.

A tanulmányút célja az volt, hogy megnézzük milyen lehetőségek és alkalmak kínálkoznak az élethosszig tartó tanulásra.

 

Miskolcról:

Miskolc Észak-Magyarország legnagyobb városa, Borsod-Abaúj-Zemplén megye és a Miskolci járás székhelye.  Magyarország negyedik legnépesebb városa. A rendszerváltás óta kulturális és idegenforgalmi szerepét igyekszik erősíteni; ebből a szempontból főbb látványosságai közé tartoznak a miskolctapolcai Barlangfürdő, a diósgyőri vár, a lillafüredi Palotaszálló és a Miskolci Nemzeti Színház, illetve a Bükki Nemzeti Park. A régió vezető városaként az ennek megfelelő funkciókat is betölti; egyetemi város, a megye és környéke gazdasági, oktatási, kulturális központja.

Miskolcon és környékén számos turisztikai célpont található, így az itt lakóknak nem kell messzire menniük, ha egy kis feltöltődésre vágynak.

 

  1. nap

Tanulmányutunk első állomása Miskolc-Perecesre vezetett, ahol a Bányász Kulturális Egyesületet látogattuk meg. Németh Éva, az egyesület elnöke mutatta be számunkra az egyesületet. Miskolc-Pereces Miskolcnak egy olyan külvárosa, ahol a lakosság túlnyomó része roma származású, illetve alacsony iskolai végzettségű. A bánya bezárását követően indult hanyatlásnak és elszegényedésnek a városrész, addig virágzó kulturális élet jellemezte, szabadtéri színpaddal, fúvós zenekarral. Bár napjainkra még mindkettő megvan, a szabadtéri színpadon már csak elvétve vannak előadások.

 

Az egyesület komoly közművelődési munkát fejt ki, igyekszik a lakosságot úgy megszólítani és olyan programokat szervezni számukra, hogy azok szívesen betérjenek hozzájuk. Ha télen csak melegedni mennek be a közmunkások, akkor azt a néhány percet is kihasználják velük, egy értelmes beszélgetésre, vagy újságolvasási lehetőségük is van a könyvtárban.

 

Ugyanitt Szabó Évától hallhattunk előadást, aki elsősorban a környező települések iskolásainak szervezi a Határtalanul program keretében a kárpátaljai, felvidéki kirándulásokat. Az itteni gyerekek sokszor mélyszegénységben élnek és igen gyakori, hogy még a megyeszékhelyen sem jártak, vagy ki sem mozdultak saját falujukból. Épp ezért meghatározó ezeknek a gyerekeknek egy külföldi kirándulás, melyet a kormány számos módon támogat.

 

Utunk következő állomása „Gömörország Kapujához” vezetett. Meglátogattuk a szeptember elején megnyílt NépmesePontot, mely a megyében egyedülálló szolgáltatásokat kínál. A népmese rendkívül fontos az anyanyelvi kompetenciák fejlesztésében, mely elengedhetetlen része a későbbi tanulásnak, így megalapozza az élethosszig tartó tanulást is.

 

Gömörország Kapuja után a VOKE Vörösmarty Művelődési Házba látogattunk el, ahol számos önszerveződő közösség működik. A művelődési ház kínálatában megtalálhatók a nonformális és informális tanulási alkalmak klubok, szakkörök, különböző előadások formájában.

 

  1. nap

Tanulmányutunk 2. napján a Miskolci Egyetemre látogattunk el, ahol Káelné Kovács Rita fogadott bennünket. Rita bemutatta az egyetem különböző szakjait, beszélt az egyetemi oktatás mellett folyó kulturális életről is. Az egyetemen például színjátszó csoport is működik, de gyakoriak a versmondó versenyek is. Ezeknek fontos szerepük jut az egyetemi teljesítmény növelésében is.

Meglátogattuk az Egyetemi Könyvtárat is, ahol Munkácsi Szilvia könyvtáros kalauzolt végig bennünket a Selmeci Műemlék Könyvtár gyűjteményén, mesélt arról, hogy a Selmecbányai Akadémián milyen nehézségekkel kellett a hallgatóknak megküzdeniük (pl. egy tanulócsoport 1 könyvből tanult, saját ásványgyűjteménnyel kellett a hallgatóknak rendelkezniük, stb.). Számos érdekességet mesélt a selmeci diákhagyományokról, melyek nagyrésze az egyetemen még mindig él, a hallgatók előszeretettel ápolják ezeket.

 

 

 

 

 

Gabányi Ferenc

szakmai munkatárs

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.